TÁMOP-3.2.8/10/B/KMR
„Múzeumok Mindenkinek” Program – Múzeumok oktatási-képzési szerepének erősítése

Kiíró:Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Alap:Európai Szociális Alap
Program:Társadalmi Megújulás Operatív Program
Tematika:Oktatás
Leírás:A jelen pályázat a TÁMOP - 3.2.8/08/B/KMR jelűpályázati kiírás folytatása. A pályázat célja a múzeumok közoktatást és az egész életen át tartó tanulást támogató szolgáltatásainak körében a múzeumpedagógiai tevékenységek fejlesztése. A formális oktatás eszközrendszerének a gyermek- és ifjúsági korosztályra irányuló múzeumpedagógiai programokkal való kiegészítése a közoktatás hatékonyságát, a célcsoport tanulási aktivitását és eredményességét erősíti. A múzeumpedagógiai programok egyúttal az egész életen át tartó tanulás stratégiájának megvalósítását is szolgálják a nem formális és informális tanulás útján. Ennek érdekében a pályázat célja, hogy a múzeumok az oktatási-képzési hasznosulás szempontjából hatékonyabbá váljanak. A múzeumok múzeumpedagógiai szemléletét, módszertanát és gyakorlatát a klasszikus múzeumi tevékenységek kiemelkedőszakmai eredményei mellett oktatási vonatkozásban elmaradottság jellemzi: a múzeumok nem kellőintenzitással jelennek meg a formális oktatás és az egész életen át tartó tanulás eszköztárában, ugyanakkor a formális oktatási rendszer sem kellően felkészült a múzeumok tudatos használatára. A múzeumok formális oktatásba történőbekapcsolása, szerepének megerősítése érdekében elengedhetetlen a múzeumok múzeumpedagógiai gyakorlatának „iskolabarát” elvűújrafogalmazása, disszeminációja, különös tekintettel az oktatási igényekre. Hasonlóan alapvetőfontosságú a közoktatás és az egész életen át tartó tanulás szereplői felé való nyitás és együttműködés. A módszertani modernizáció megalapozását, s az ezek alapján kidolgozott képzések lefolytatását, az újszerűmúzeumpedagógiai megoldások, valamint a múzeumok és a közoktatási intézmények közötti együttműködések kialakítását a már meglévőjó gyakorlatokon túlmenően, rendszerszerűen a konstrukció A) komponense, a Múzeumok Mindenkinek c. kiemelt program valósítja meg. Jelen pályázat, a konstrukció (B) komponense, a ma már működőmúzeumpedagógiai jó gyakorlatok továbbfejlesztését, terjesztését, továbbá a helyi közoktatásba való integrálását és a múzeumok mindennapi gyakorlatába történőbeépítését kívánja elősegíteni múzeumpedagógiai és -didaktikai projektek megvalósítása, ismertté tétele útján. A múzeumpedagógiai gyakorlat bevezetése során törekedni kell a TAMOP 3.2.8/A kiemelt projektben elért eredmények folyamatos becsatornázására. A képesség- és kompetenciafejlesztést (a formális, nem formális és informális tanulás révén), a közösségépítést, valamint a társadalmi befogadás előmozdítását egyaránt segítő pályázat részcéljai a következők: § Iskolák és múzeumok közötti partnerség erősítése: kompetenciafejlesztés a kedvezményezett múzeumok és iskolák együttműködésében megvalósuló, a formális oktatást kiegészítőmúzeumpedagógiai programsorozatok révén. § Az egész életen át tartó tanulás támogatása a nem formális és informális tanulást szolgáló iskolabarát élményprogramok és múzeumi közművelődési programcsomagok kialakítása és megvalósítása által.
Célcsoport:312. Központilag felügyelt költségvetési szerv, 321 Helyi önkormányzati végrehajtóköltségvetési szerv, 322 Helyi önkormányzat által felügyeltköltségvetési szerv, 323 Helyi kisebbségi önkormányzativégrehajtó költségvetési szerv, 324 Helyi kisebbségi önkormányzat általfelügyelt költségvetési szerv, 342 Köztestület által felügyeltköltségvetési szerv, 352 Országos kisebbségi önkormányzat általfelügyelt költségvetési szerv, 382 Költségvetési rend szerintgazdálkodó önkormányzati költségvetésikörbe tartozó szervezetek, 366 Többcélú kistérségi társulás, 529 Egyéb egyesület, 531 Szakszervezet, 532 Egyéb munkavállalói érdekképviselet, 541 Kamara, 549 Egyéb köztestület, 551 Egyház, 552 Önálló egyházi intézmény, 553 Egyház önálló szervezete, 559 Egyéb egyházi szervezet, 561 Közalapítvány, 562 Közalapítvány intézménye, 569 Egyéb alapítvány, 571 Közhasznú társaság, 591 Egyesülés, 599 Egyéb, jogi személyiségűnonprofitszervezet, 691 Egyéb, jogi személyiség nélküli non-profit szervezet, 951 Gesztor önkormányzat, társulás
Év Intézmény azonosító Intézmény név Projekt cím Összköltség Támogatási összeg Projekt rövid név
2010 91 Budapesti Történeti Múzeum Kétszáz lépcsőn a történelembe 9883280 9883280 A pályázati anyag összeállításánál a kiírásban szereplő szempontokon túl figyelembe vettük a Budapesti Történeti Múzeumban több év alatt kialakult múzeumpedagógiai gyakorlatot, és annak tapasztalatait. Múzeumunk élen járt olyan új múzeumpedagógiai foglakozások és módszerek kidolgozásában, mint a jelmezes tárlatvezetések, és történelmi foglalkozások. E mellett a pályázat lehetőséget adott számunkra új foglalkozásformák kidolgozására és megvalósítására is. A fentieknek megfelelően többféle programot, foglalkozást és egyéb rendezvény tartottunk. A pályázat kiírásával és céljával összhangban, az egy éven át tartó sorozatba igyekeztünk bevonni a tanulókat óvodástól, az egyetemi hallgatóig és az egyéni látogatókon túl, több generációnak is szóló közös programokat szerveztünk. Kifejezetten általános iskolásoknak tartottuk a múzeumi órákat.
2010 113 Óbudai Múzeum "Itthon Óbudán" - Az Óbudai Múzeum oktatási és közművelődési programjai 11086406 11086406 Az �Itthon Óbudán � az Óbudai Múzeum oktatási és közművelődési programjai c. projekt célja, hogy az Óbudai Múzeum profiljához igazodva az oktatási intézmények pedagógiai programjában megfogalmazott oktatási-nevelési, kompetenciafejlesztési céljait és az élethosszig tartó tanulás iránylevét támogatva múzeumi oktatási és közművelődési szolgáltatást nyújtson a Budapest III. kerületében élő/tanuló gyermekek és családok számára. Pályázatunkban 40 db tematikus foglalkozást, 4 db múzeumi napot, 6 db egész napos családi foglalkozás megvalósítását vállaltuk. A fentiek közül a jelentéstételi időszak lezártáig a következő tevékenységek valósultak meg: A tervezett 6 db családi napból eddig 1 családi nap került megrendezésre 2010.06.18-án a Múzeumok Éjszakáján. Az erre a napra tervezett családi programok, koncertek nagy érdeklődésre számot tartva zajlottak le.
2010 131 Tomory Lajos Múzeum Körülöttünk forog a világ? Összefogással múltunk értékeinek megismeréséért. A Pedagógiai és Helytörténeti Gyűjtemény és a kerületi általános és középiskolák együttműködése múzeumpedagógiai foglalkozások megtartására. 7451100 7451100 A XVIII. kerületi Pedagógiai Intézet és Helytörténeti Gyűjtemény a 2010-2011-es tanévben, 13 hónap alatt, 4 általános és 1 speciális iskolával együttműködve valósította meg a „Körülöttünk forog a világ – Összefogással múltunk értékeinek megismertetéséért” című múzeumpedagógiai programsorozatot a TÁMOP 3.2.8/10/B/KMR Múzeumok Mindenkinek program – Múzeumok oktatási-képzési szerepének erősítése pályázati kiírásban nyertes projekt keretében. A programban a Bókay Árpád Általános Iskola, az Eötvös Loránd Általános Iskola, a Csontváry Kosztka Tivadar Általános és Alternatív Iskola, a Vörösmarty Mihály Ének-zenei Nyelvi Általános Iskola és a XVIII. kerületi SOFI vettek részt. A 99 foglalkozáson 654 diák ismerkedhetett az interaktív program során a helytörténettel, a múzeumok, helytörténeti gyűjtemények világával, kincseivel.
2010 165 Magyar Népi Iparművészeti Múzeum Népművészet - népi iparművészet tegnap, ma, holnap - hagyományőrző és kisebbségi programok a Hagyományok Háza - Magyar Népi Iparművészeti Múzeumban 20000000 20000000 A jelentéstételi időszakban a pályázatban vállalt feladatokat, az egy múzeumi óra sorozat kivételével maradéktalanul teljesítettük. - Megvalósult foglalkozások: 5 múzeumi óra (Szent Benedek Általános Iskola és két tanítási nyelvű Gimnázium) 8 múzeumi nap (Hunfalvy János Fővárosi Gyakorló Szakközépiskola, Kosztolányi D. Gimnázium, Vakok Speciális Szakiskolája) 10 múzeumi szakkör (Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium) 12 családi nap (Kodály Z. Kórusiskola, Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium) 21 műhelyfoglalkozás (Kodály Z. Kórusiskola, Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium) 20 szabadegyetem (Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium, Montessori Gimnázium) 20 speciális foglalkozás (Vakok Speciális Szakiskolája) 29 tematikus foglalkozás (Montessori Gimnázium) - Befejeződött a foglalkozásokhoz szükséges alapanyagok beszerzése.
2010 147 Magyar Nemzeti Múzeum Múzeumi mátrix - A Magyar Nemzeti Múzeum múzeumpedagógiai programsorozata az iskolai oktatás élményszerű kiegészítésére 19500000 19500000 Az előkészítő fázist követően a projekt szakmai megvalósítását 2010. szeptemberében kezdtük meg. Előrehaladásunk eddig az előzetes szakmai terveknek megfelelően zajlott. 7 oktatási intézménnyel állunk együttműködésben, a számukra tervezett öszesen 178 múzeumi óra és tematikus foglalkozás 46 %-át, 82 órát tartottuk meg 2011. február 6-ig. "Régészeti korok-ősi kulturák a Kárpát-medencében"- 10 alkalomból álló tematikus foglalkozás sorozat általános iskolák felső tagozata számára: A régészeti sorozat az egyik legnagyobb óraszámú foglalkozásunk. 3 iskolából összesen 130 gyermekkel dolgozunk együtt, osztályonként 4-7 óra került megtartásra. A foglalkozássorozat keretében nyomon követjük a múzeumban folyó régészeti szakmai tevékenység egyes lépcsőfokait, ezen keresztül valósul meg Magyarország és a Kárpát-medence régészeti örökségének megismerése.
2010 541 MECSEKI BÁNYÁSZATI MÚZEUM MÁZASZÁSZVÁRI KIÁLLÍTÓHELYE " Van-e élet bányászat nélkül" Múzeumi órák a Mecseki Bányászati Gyűjteményben 6516290 6516290 A Központi Bányászati Múzeum Mecseki Bányászati Gyűjteménye 2010 júliusában nyerte el jelen projekt alapját képező támogatást. Sajnos a 2010-ben lezajlott államigazgatási változások jelentős hatást gyakoroltak a pályázati munkára. A jelentős csúszások hatására – a tervezettel szemben – csak késve indulhatott meg az előkészítés, valamint a megvalósítási szakasz. Az előkészítés során Gardánfalvi László múzeumpedagógus és Schuller Balázs muzeológus elkészítette a 3-3 féle múzeumi nap és tematikus foglalkozás forgatókönyvét, képességeik szerint kidolgozták az egyes foglalkozások tematikáját, óravázlatait, továbbá elkészítették a kapcsolódó segédanyagok vázlatát. Mindezeket immáron a megvalósítás időszakára áthúzódóan felkért szakértők ellenőrizték és kiegészítették.
2010 141 Sziklakórház Atombunker Múzeum Emberek az embertelenségben 18874759 18874759 A Sziklakórház Múzeum „Emberek az embertelenségben” c. múzeumpedagógiai projektje a pályázatban vállalt szakmai feltételek szerint zajlott. 2011. augusztus 19-én sor került a pályázat szakmai megvalósításának ellenőrzésére, mely szerint a projekt az eredeti elképzelések alapján valósult meg és a szakmai tevékenységről megfelelő szakmai dokumentáció készült. A második projekt előrehaladási és a monitoring látogatási jegyzőkönyv szerint is a jelentéstételi időszakara vonatkozóan a projekt nagy része teljesült. Így a formális oktatást segítő múzeumpedagógiai foglalkozások vállalt célértéke (43 db foglakozás, az informális és nem formális tanulást segítő múzeumpedagógiai foglalkozások (70 db) teljesült a megvalósítási időszakban, ezzel pedig mind a foglakozások számát, mind a foglalkozások létszámát tekintve teljesültek a pályázatban megjelölt célértékek.